صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۸۵
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

 شیخی: کاهش قیمت ها در گرو اعمال سیاستهای پولی بانک مرکزی است

مساله حائز اهمیت این است که نرخ ارز 28500 تومانی تعیین شده از سوی رئیس بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی ضروری بود چرا که با آرامش دادن به بازار در وهله اول برای ثبات بخشی به بازار ارز و کنترل قیمت ها می توان گام های بعدی را برداشت.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفتگو با عبدالمجید شیخی

به گزارش بصیرت، عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بانکی در گفت و گو با بصیرت در خصوص دستاوردهای دولت و بانک مرکزی در خصوص کاهش رشد نقدینگی گفت: قطع به یقین به کارگرفتن و استفاده درست از ابزارهای پولی می تواند زمینه های لازم را برای کاهش رشد نقدینگی ایجاد کند.عبدال با توجه به اینکه رشد نقدینگی و افزایش حجم پول نقش فزاینده ای در افزایش تورم دارد به کارگرفتن ابزارهایی بخصوص در نظارت بر نظام بانکی در کنترل رشد نقدینگی بسیار حائز اهمیت است.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: سیاست تثبیت نرخ ارز از جمله موضوعاتی است که در کاهش نرخ تورم و رشد نقدینگی نقش قابل توجهی ایفا می کند. تثبیت نرخ ارز از مواردی است که باید در اقتصاد ایران صورت بگیرد چرا که داشتن دورنمایی از آینده اقتصاد امر لازمی برای تجارت و توسعه فعالیت های تجاری و بازرگانی است.

شیخی در این باره توضیح داد: مساله حائز اهمیت این است که نرخ ارز 28500 تومانی تعیین شده از سوی رئیس بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی ضروری بود چرا که با آرامش دادن به بازار در وهله اول برای ثبات بخشی به بازار ارز و کنترل قیمت ها می توان گام های بعدی را برداشت.

عبدالمجید شیخی کارشناس وتحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد بانک مرکزی با مدیریت درست باید در این مرحله پیش قراول کاهش نرخ تورم شود به گونه ای که از همین الان اعلام کند نرخ ارز نیمایی برای چند ماه یا در کوتاه مدت 28500 تومان خواهد بود اما در ماه های آتی به دلیل مدیریت و نظارت بر بازار ارز و وجود ذخایر ارزی به میزان مورد نیاز نرخ ارز را کم کم و به تدریج کاهش می دهد.

شیخی در این باره توضیح داد: بانک مرکزی با این روش در یک فرآیند درست و از پیش برنامه ریزی شده می تواند بازار محتکرین ارز را از بین ببرد و با کاهش نرخ ارز آنها را وادار به عرضه و فروش ارزهای خود در بازار آزاد کند. اگر بانک مرکزی این موضوع را محقق کند قطع به یقین می تواند ضد انتظارات تورمی عمل کند و انتظارات منفی تورمی را از بین ببرد.

عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی خاطر نشان کرد: در صورت تحقق این سناریو بانک مرکزی اولین اقدام را برای تقویت پول ملی برداشته است به طوری که با هدایت بانک مرکزی عملاً تولیدکنندگان و صادرکنندگان هم با کاهش هزینه تمام شده مواجه می شوند و خود به خود قیمت ها پایین می آید و آنها نگران عرضه ارز خود به سامانه نیما نخواهند بود.

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است: در این صورت کالاهایی که به صورت مستقیم ارز بری دارند با کاهش نرخ مواجه می شوند و کالاهایی که مستقیماً هزینه ارزی ندارند به دلیل اینکه از نهاده های ارزان استفاده می کنند نیز با قیمت تمام شده پایینی به دست مصرف کننده می رسد. این فرآیند می تواند منجر به امید آفرینی در کاهش عمومی نرخ تورم شود و امیدواری نسبت به آینده اقتصاد کشور را افزایش دهد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات